TUTORIAL 2
Bincangkan konsep pengurusan bilik darjah dengan suasana bilik darjah sebenar yang diperhatikan oleh guru pelatih semasa menjalani PBS/ berasaskan pengalaman sendiri.
1) Mengenalpasti kekuatan dan kelemahan pengurusan bilik darjah yang diperhatikan semasa PBS yang lalu.
2) Mengemukakan cadangan untuk memperbaiki pengurusan bilik darjah.
Jawapan :
1) Kekuatan Pengurusan Bilik Darjah dan Tingkahlaku
#Guru tegas memberi arahan apabila masuk ke kelas. Contohnya, “Sekarang
semua buka buku teks Pendidikan Islam halaman 63, baca perenggan satu hingga
perenggan tiga. 10 minit kemudian kita akan buat perbincangan bersama.
#ABM dan BBM disusun dan dilabel dengan kemas dan bermakna. Contohnya, ABM atau BBM yang digunakan pada masa tertntu sahaja dipamer, yang tidak digunakan disimpan di dalam kotak atau sebagainya, dengan baik di dalam almari atau bekas yang sesuai.
Kelemahan Pengurusan Bilik Darjah dan Tingkah Laku
#Guru tidak menggunakan pendekatan yang sesuai dan praktikal untuk murid yang lemah dalam P dan P.
#Murid kurang di ajar tentang kebersihan diri yang asas. Contohnya, murid mestilah membasuh tangan dengan sabun setiap kali selepas makan, kemudian lap tangan menggunakan tuala yang disediakan di kantin. Setelah itu, barulah sesi menulis dan membaca dapat dijalankan dengan selesa.
2) Cadangan Memperbaiki Pengurusan Bilik Darjah
#Setiap murid digalakkan membawa sapu tangan sendiri ke sekolah. Ini bertujuan untuk mereka mengelap tangan setiap kali selepas membasuh tangan di kantin atau di tandas.
#Murid yang lemah atau ketinggalan dalam pelajaran dibekalkan dengan tugasan yang sesuai mengikut keperluan perkembangan pembelajaran
TOTURIAL 3
Soalan 1
~Pengurusan bilik darjah, Santrock (2006)
Soalan 2
~bincangkan tentang ciri-ciri guru yang efektif
Soalan 3
~Implikasi apbila guru gagal menjadi guru yang efektif
~peranan guru sebagai pembentuk persekitaran bilik darjah yang konduksif
TOTURIAL 4
Soalan 1
~ Lukis pelan bilik darjah yang ideal dan berikan hujah anda
Soalan 2
~ Baca dan bincangkan mengenai konsep dan pelaksanaan dari petikan Penilaian Kendalian Berasaskan Sekolah
No comments:
Post a Comment